Voor het raam hangen negen witte hartjes van goedkopespullenwinkel Action, met negen witte lintjes vastgeknoopt aan een houten staaf. Welkom in het huis van Ria Struijk. Eenmaal binnen gaat de gezelligheid gewoon door. In de vensterbank staat Ria’s beroemde etagère, gemaakt van vier houten dienbladen van de winkelketen en honderden keren nagemaakt door haar fans op Facebook. Ernaast staan witte lantarens (van Action) met een kaarsje erin. En daar: de lampjes gemaakt van rieten bloempotjes (van Action). Ria (47) zit er samen met haar man Bart (54) knus tussen met een kopje koffie en een koek (van Action). Wordt het hier in huis niet te vol? Ria: ‘Nee hoor, m’n man vindt het prima, hij is heel makkelijk.’ Bart: ‘Jawel, soms is het veel te vol. Dan moet er wat weg.’
Hoe het begon: Struijk en een vriendin sloten tijdens het eten een weddenschap. Wie kon als eerste meer dan tweehonderd fans verzamelen voor een publieke Hyves-pagina? De winnaar zou het volgende etentje betalen. Struijk maakte zo’n pagina voor Action, ging slapen en werd de volgende dag wakker met driehonderd fans. Nu, vier jaar, op haar Facebookpagina ‘Action (fanpagina voor de Action)’ zijn dat er meer dan honderdduizend. Bijna elke dag plaatst ze een enthousiast bericht over een nieuw product of een
knutseltip, die vervolgens vaak een zelfmaakhit wordt. Neem haar glazen met kant-en-klare beenwarmers eromheen, geïnspireerd op kandelaars met gebreide hoesjes van een dure woonwinkel. ‘Dat kan goedkoper, dacht ik, maar ik hou niet van breien.’ Tegenwoordig begint haar dag in bed met het doornemen van de nieuwste Action-spullen op de iPad. Daarna volgt meestal een bezoekje aan de winkel zelf. ‘op de website van de Action staat elke dag een top-100 van de nieuwste artikelen. Voor mij is het een sport om zo’n artikel eerder op mijn eigen site te hebben.’ Glimmend: ‘Dit witte kerstboompje had ik bijvoorbeeld eerder, daarna was het gelijk in alle vestigingen uitverkocht! De Action is een geweldige winkel, en voor dat geld joh, daar kan geen professioneel merk tegenop.Ik hou gewoon van hobbyen.’ Bart: ‘En dan moet ik het maken, in de schuur. Die etagère heb ik ook getimmerd en geverfd. Maar ik vind het leuk hoor, zeker als het zo’n succes wordt.’
Inmiddels steunt het concern Struijk door producten beschikbaar te stellen voor weggeefacties. Vorig jaar kreeg ze als bedankje bovendien een vakantie, samen met haar man en hun vier kinderen. ‘Ik dacht: misschien wel naar Centerparcs, maar het werd een rondreis door Amerika. Fantastisch, dat hadden we nooit kunnen betalen.’ En laatst, tijdens een weekendje in Katwijk, was de vestiging in Noordwijk gelukkig niet ver weg. ‘In die winkel werd ik zelfs herkend! Het is wel raar dat mijn leven nu ineens voor iedereen interessant is. Ik krijg mail met daarin hele levensverhalen. Ik organiseer weleens acties.Voor een oude mevrouw in Rotterdam die zó graag naar de Action wilde,maar niet meer zelfstandig kon, heb ik een berichtje op de site geplaatst. Daarop kwamen zo veel reacties, dat ik een heel bezoekschema voor haar heb gemaakt. Maar ik kan natuurlijk niet iedereen helpen.’ Het beantwoorden van mail, het afstruinen van de winkel en de Facebookpagina bijhouden, het kost zeker vier uur per dag, en vaak neemt Struijk tijdens haar nachtdiensten als vrijwilliger in het hospiceook de iPad en een tas vol knutselspullen mee. ‘De Action heeft m’n leven overgenomen. Maar op een positieve manier dan hè.’
Illustraties: Mietze B