Alles voor de jarige

Over koekhappen op kinderfeestjes wordt uitsluitend nog in nostalgische termen gesproken. Een verjaardag vier je tegenwoordig met een feest zoals er nog nooit een is geweest. Daarom een reeks verkenningen bij kinderen die 10 jaar worden. Vandaag deel 1: unicorns op de catwalk.

MARGOT POL; MIRJAM SCHOTTELNDREIER

‘Ooooooooh my god!’Acht meisjes van (bijna) 10 komen de ruimte in Montfoort binnen waar Studio Lauris kinderfeestjes geeft en zien behalve een catwalk op meisjeshoogte ook een rek met Frozen-jurken, bekend van de immens populaire film. Geïmponeerd vallen ze even stil. ‘Dit is mijn eerste modellenfeestje’, zegt Mara (skinny jeans, Timberlands). Haar vriendinnetje Sozin: ‘Ik kon niet wachten tot het vandaag was.’

Jill is 10 geworden. Hoera! De nieuwbakken tiener stapt vrolijk de catwalk op. Zoals veel leeftijdgenoten is ze gek op unicorns en de bijbehorende sprookjeswereld van neonkleurige glitter en zelfgemaakt slijm. Voor wie het gemist heeft: unicorns zijn een wereld op zich. Sinds het dier acht jaar geleden in de animatiefilm Verschrikkelijke Ikke opdook, is de eenhoorn ineens overal: van knuffels en truiopdrukken tot glinsterende, regenboogkleurige drankjes bij koffieketen Starbucks. Niet alleen kinderen gaan mee in de rage, ook voor volwassen fans is de unicorn (ingewijden noemen hem standaard bij z’n Engelse naam) aantrekkelijk. Misschien vertegenwoordigt het fabeldier een andere, pastelzachte wereld, eentje waar je mag zijn wie je bent en in sprookjes mag geloven: ‘Always be yourself. Unless you can be a unicorn. Then always be a unicorn’, staat er te lezen op tientallen Instagramaccounts en krijtborden van hippe cafés. Toen Suzanne Pon, de moeder van de jarige (38, werkzaam in de gehandicaptenzorg) op Instagram zag dat er een ‘unicorn catwalk party’ bestond, wist ze dus meteen: dit wordt Jills feestje. Ze zet haar tas (met unicornspreuk) in de hoek en maakt alvast een paar foto’s met haar telefoon (met unicornhoesje).

Schermafbeelding 2019-03-29 om 11.26.21

Iedere ouder zal het beamen: de druk om het perfecte kinderfeestje te geven is groot. Is het niet om te concurreren met klasgenoten, dan is het wel om je eigen kind gelukkig te maken.

‘Een feest moet niet alleen maar leuk zijn, maar er ook mooi uitzien’

‘Het is niet leuk om op ieder verjaardagsfeestje koek te happen of zakdoekje te leggen’, stelt het boekje Er is er één jarig (‘Ideeën voor een leuke verjaardag’) al in 1992. Maar tegenwoordig gaan de alternatieven verder dan een bezoek aan de bioscoop of het zwembad. Het levert bijzondere, prijzige en soms zelfs extravagante feesten op en daarmee een beeld van de tiener van tegenwoordig – en hoe dierbaar die ons is. Reden om in tien afleveringen te onderzoeken: hoe wordt het moderne kinderfeestje van een 10-jarige gevierd?

‘Ze willen iets speciaals’, zegt moeder Suzanne in Montfoort. Een vriendinnetje ging met tien meisjes naar Walibi, haar oudste dochter Lynn wilde een ‘rescue challenge-parcours’. En omdat Jills feestje er vorig jaar niet van was gekomen, mocht het deze keer wat groter. ‘Mijn man is zelfstandige, hij legt vloeren, het kón.’ De prijs (hair & catwalk party: 175 euro, plus unicorn-thema van 25 euro en extra goodiebags van 30 euro, in totaal 230 euro) was daarom geen probleem, zelfs al vertrekt het gezin de week erop ook nog een weekendje naar Disneyland Parijs. Suzanne Pon: ‘Misschien komt het nu over of wij ontzettend met geld smijten. Dat is niet zo, maar op speciale momenten wil ik mijn dochters een beetje verwennen. Ik wil ze mooie herinneringen meegeven.’

Steeds meer mensen besteden het kinderfeestje uit

Werkende ouders, drukke levens, hoge verwachtingen; het zorgt ervoor dat meer mensen het kinderfeestje uitbesteden. Twee van de ondernemers die inspringen op de explosief groeiende feestmarkt zijn de zussen Laura (27) en Iris (24) van Breugel van Studio Lauris. ‘Kinderfeestjes gaan tegenwoordig over het totaalplaatje’, zegt Laura. ‘Het wordt steeds uitbundiger, een feest moet niet alleen maar leuk zijn, maar er ook mooi uitzien.’ Vóór Laura en Iris hun namen samenvoegden tot Studio Lauris, organiseerden ze al feestjes, maar een jaar geleden besloten ze professioneel op die zoektocht naar inhoud en looks in te spelen.

Schermafbeelding 2019-03-29 om 11.26.49

Behalve catwalkparty’s organiseren ze ook beautyparty’s en danceparty’s, allemaal desgewenst inclusief photoshoot. Op de website: ‘Studio Lauris vult het gat tussen het perfecte plaatje dat sociale media schetsen en het zelfvertrouwen dat nodig is om gelukkig en trots te zijn op wie je zelf bent.’

‘Oké dames, hoe stáán modellen?’ De ondernemerszussen (Iris zit in het laatste jaar van een studie bedrijfskunde, Laura werkt ook als salestrainer) houden het tempo er goed in: de doos zelfgekochte unicorncakejes van moeder Suzanne is nog niet op, maar de catwalk roept. De zussen doen de passen voor, de meisjes doen het na. De poses – een kushandje, vingers als een peaceteken omhoog – gaan als vanzelf: dit zijn meisjes die al honderden selfies op hun eigen mobieltjes hebben staan. Dan is het tijd voor cadeaus. Van tevoren vulden Jill en haar moeder bij Intertoys in Amersfoort een krat met spulletjes. De genodigden konden bij de winkel vervolgens een cadeautje uitzoeken uit het krat en dat op het feestje aan de jarige geven. Het zijn nu alleen nog de gasten die verrast zijn: ‘O Jill, unicornslijm!’ Cadeaus ruilen is gedoe, weten drukke ouders, en waarom zou je kiezen voor een verrassing als je ook gewoon voor het meest begeerde en daarmee perfecte cadeautje kunt gaan?

‘Wow Sophie, wat heb je gebruikt op je wangen?’

Door naar de kleed-annex-visagiekamer. ‘Wow Sophie, wat heb je gebruikt op je wangen?’ vraagt Iris van Breugel. Sophie glimlacht trots, ze wil later model worden. ‘Weten jullie hoe dat heet?’, vraagt ze aan de rest van de groep. Blush, weten ze. ‘Goed zo! En als er een beetje glitter in zit?’ ‘Highlighter!’ Dat verbaast de zussen misschien nog het meest: hoeveel hun jonge modellen elke week blijken te weten van make-up. ‘Als we zo’n feestje voor 4-jarigen organiseren, horen we al van de moeders: ik moet thuis mijn lippenstift opbergen, anders gaat ze ermee vandoor. Zijn de meisjes 8, dan kijken ze eindeloos filmpjes op YouTube waarin de make-uptechnieken worden uitgelegd. Het zit er gewoon in.’

Schermafbeelding 2019-03-29 om 11.26.40

Maar dat betekent niet dat Laura en Iris de meisjes klaarstomen voor het soort perfecte foto’s waarmee je op Instagram succes boekt. Juist niet, zeggen ze. ‘We hebben geregeld feestjes van meisjes die al model zijn en een kledingdeal op Instagram hebben. Zo’n meisje mocht van haar moeder alleen maar serieus poseren op de catwalk. We hebben die moeder toen een kopje thee aangeboden en het meisje wél even lekker gek laten doen. Wij willen laten zien dat je ook op een leuke manier met make-up en poseren om kunt gaan.’

En dan is het grote moment daar, na ruim anderhalf uur voorbereiding: de eindshow. Als op commando zijn de meisjes zenuwachtig. Taylor Swift gaat aan en hóp, daar gaan ze in hun zelfgekozen glitterjurken, een voor een de catwalk op, met een strak gezicht lopend, draaiend en poserend, om bij terugkomst in de kleedkamer in giechelen uit te barsten: ‘Ik deed m’n hand omhóóg maar hij moest naar vóór!’ In een officiële ceremonie nemen ze hun goodiebags in ontvangst, inclusief modellendiploma. Vooruit, nog één laatste groepsfoto: ‘Unicoooooorn!’ En dan stappen Montfoorts finest in vol ornaat de auto in, naar huis. Tijd voor de pannekoeken. Moeder Suzanne laat nog even de unicorntatoeage op haar arm zien, speciaal voor Jill laten zetten. Of ze blij is dat het feestje voorbij is? ‘Nou, nee. Ze hebben het leuk gehad en ik hoefde bijna niets te doen.’

Schermafbeelding 2019-03-29 om 11.25.59

Fotografie: Ivo van der Bent